Odoo in Kwaliteit

Kwaliteit zit in alles, dus op die manier moet je het ook automatiseren: in elk proces en elk product.

Herken je dit?

  • Ik heb heel veel data maar te weinig informatie
  • We hebben een ISO 9001 certificaat, maar op de productievloer zie je daar weinig van terug
  • We hebben KPI’s verzonnen, maar we houden ons niet aan onze eigen werkafspraken
  • Er is een groot gebrek aan gestandaardiseerde processen

Kwaliteitsinspecteur in productie

Waarom Odoo voor Kwaliteit?

Kwaliteit heeft niet altijd het beste imago. Vaak roept het een beeld op van knorrige mannetjes met een grote rode stempel, of een stoffig ISO 9001 handboek. Maar we hebben gemerkt dat zelfs bedrijven die het overzicht tussen alle KPI’s volledig kwijt waren, de inspiratie weer terugvonden door met Odoo te gaan werken. Het geheim: toegevoegde waarde.

De brug met Productie

Odoo Kwaliteit slaat een burg tussen de productievloer en de rest van het bedrijf. Hiermee maak je een aantal waardevolle verschillen:

  • Je dwingt een flow af: het proces gaat altijd op de manier zoals je het hebt verzonnen.
  • Je integreert metingen, controles en validatie in je bedrijfsprocessen, inclusief de opvolging daarvan in je producten en processen.
    Je creëert inzicht en transparantie.

Altijd een app voor betering

Naast de kwaliteitsregistratie in je primaire proces, biedt Odoo een aantal waardevolle apps voor structurele verbetering:

  • Verbeter je producten en BOM’s via PDCA-cycli met behulp van Odoo PLM
  • Verbeter de communicatie met je klanten met behulp van het Klantprotaal, Live chat en Klantwaarderingen
  • Verbeter nazorg met de Helpdesk en Buitendienst apps

Je kan gewoon beginnen

Net zoals bij alle andere processen die we met Odoo ondersteunen geldt ook hier: je kan klein beginnen en het stapsgewijs uitbouwen. Begin gewoon. Terugkijkend zul je zien dat je dan niet alleen aan ISO 9001 eisen hebt voldaan zonder te verdwalen in terminologie, maar ook continue verbeteren hebt geïmplementeerd.

"Nu heb ik eindelijk inzicht in waar het misgaat, en mijn mensen hebben alle tools om te zorgen dat dat in de toekomst niet weer gebeurt”

Onze best practice: Bottom-up stapsgewijs verbeteren


Kwaliteitsbeheersing kan je het beste top-down ontwerpen en bottom-up implementeren. Voor grote bedrijven is dit soms ingewikkeld, maar binnen het MKB kan je juist profiteren van de korte lijnen. Begin gewoon met een veel voorkomend probleem of een goed verbetervoorstel wat al te lang op de plak ligt.

Onze top 5 tips:

  • Begin niet bij een kwaliteitsnorm, maar bij pijnpunten in je logistiek. Bedenk dat 20 procent van de oorzaken verantwoordelijk is voor 80 procent van de problemen.
  • Betrek de productievloer bij de rapportages die je rond je KPI’s ontwerpt.
  • Voorkom opties als “Anders, namelijk”; je krijgt er last van in je dashboards en rapportages. Liever een superinzichtelijk dashboard dan elk detail volledig vastgelegd.
  • Als je feedback uit productie wilt, borg dan ook de opvolging vanuit kantoor. Er is niets zo frustrerend als vastleggen om het vastleggen.
  • Borg foutloze registratie. Dit lijkt een open deur, maar de kosten die terug te leiden zijn aan het verkeerd registreren van kwaliteitsissues binnen het MKB liggen tussen de 10 en 30 procent van de Total Cost of Quality!

Vraag een 
Gratis
 demo aan