Odoo in je Magazijn

Voorraad vraagt om grip en inzicht

Herken je dit?

  • Er is maar één ding erger dan materialen niet hebben: niet weten dat je ze niet hebt
  • Een mancolijst als standaard rapportage
  • Spoedjes komen per koerier - liever kleine order kosten betalen dan stilstaan
  • We werken met gekleurde mappen om prioriteiten aan te geven

Barcode app in magazijn

Waarom Odoo in je magazijn?

Elk maakbedrijf is afhankelijk van voorraadbeheer, maar de manier waarop je dat het beste met software kan ondersteunen hangt af van je product, je proces en van je supply chain. Met Odoo kan niet alleen de verschillende registraties en flows automatiseren, maar ook configureren hoe de processen lopen.

Wat gebeurt er als goederen bij een magazijn worden ontvangen of uitgegeven? Wil je pickacties bewust aansturen, of laat je het liever aan de mensen op de vloer? Ben je gebaat bij automatische herbevoorrading of wil je liever alleen een waarschuwing bij lage voorraad?

Met Odoo realiseer je grip op materiaalplanning doordat de flow in de software naadloos aansluit bij de manier van werken in het magazijn. Combineer dat met foutloze registratie, bijvoorbeeld door het gebruik van barcodes, en je bent goed op weg naar voorspelbaarheid in je goederenstromen en grip op je voorraad.

"Sinds we met de barcode app werken in ons magazijn, is de backoffice niet langer betrokken bij wat waar ligt. Alles wordt op de vloer afgehandeld en we grijpen nooit meer mis.”

Onze best practice: Grote verbeteringen door kleine stapjes

Met Odoo kan je klein beginnen en uitbouwen op basis van jouw behoefte. Wat daarin belangrijk is, is dat je de inrichting van Odoo aangesloten houdt met de fysieke werkwijze in je magazijn. Het heeft geen zin om gedetailleerde pickprocessen te automatiseren als je een open magazijn hebt, of om locaties te specificeren in je software als je fysiek niet kan onderscheiden wat je locaties zijn.

Dit is hoe wij het doen:

  • Kijk naar je processen en bepaal hoe je je materialen wilt aanvoeren. Ga je werken met een open of een gesloten magazijn? Laat je materialen picken, laat je ze aanvoeren door een dagelijkse milkrun, of heeft een werkcel zijn eigen voorraad? Het kan zijn dat je een combinatie van opties nodig hebt.
  • Kijk goed naar je magazijnen en bepaal wat het minimale detailniveau is wat je nodig hebt om je voorraden een plek te geven. Soms is het goed genoeg om met één locatie in een magazijn te werken, soms wil je meer details zoals stellingen of zelfs een plek op een stelling. Je kan hier creatief mee omgaan, bijvoorbeeld door kleurcodes te gebruiken voor stellingen.
  • Bepaal of je producten een vaste plek hebben in je magazijn, of dat deze on the fly wordt bepaald: wanneer materiaal binnenkomt krijgt het een plek toegewezen.
  • Richt Odoo in en begin bij de meest eenvoudige configuratie die je nodig hebt om het bovenstaande te sturen. Je kan altijd complexiteit toevoegen als het proces daarom vraagt.
  • Breng automatisering en magazijninrichting samen. Identificeer je magazijnlocaties, plaats barcode stickers, laat personeel scannen in plaats van typen.
  • Creëer inzicht. Laat je personeel problemen direct melden in Odoo zodat ze opgepakt en verbeterd kunnen worden.

Als het bovenstaande lijkt op een rijtje open deuren, dan klopt dat. Magazijnen hebben weinig overeenkomsten met rocket science, veel meer met heldere keuzes en goede ondersteuning.

Vraag een 
Gratis
 demo aan